THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„Na začátku byla Říše a všechno klapalo. Bylo to velkolepé dobrodružství; lidstvo vyráželo z domovské planety do bezbřehé tmy pátrat po nových planetách a zázracích. Trvalo čtyři sta let, než nastal úpadek. Parlament byl zkorumpovaný, Sněm lordů těžil z drancovaných světů a sílil a tomu všemu vládl železnou pěstí z Železného trůnu císař. Technologie vyprodukovala lidské klony a espery, prohlásila je za pouhý majetek a institucionalizovala otroctví. Pořád to byla velkolepá říše, ale jen když jste byli bohatí, urození nebo měli známé na těch správných místech. Tak to šlo dalších devět set let. A za časů Owena Morituriho už byla Říše zralá k povstání.“
V prvním, stejnojmenném dílu série „Morituri“ byly rozdány karty a teď se má hrát podle nich. Pochopitelně, pokud to tedy půjde. „Rebelie“ nám nastupuje na scénu v okamžiku, kdy už hlavní hrdinové, tj. ex – lord Owen Morituri, vesmírná pirátka Hazel d´Ark, lovkyně odměn Ruby Wandera a zestárlý povstalecký profesionál Jack Hokus, počítají s tím, že nic jiného než svrhnutí „Říše“ jim nezaručí alespoň nějakou budoucnost. A tak začínají kout pikle, pomaličku a polehoučku odkrývají pragmatický základ toho, co to vlastně obnáší, když se řekne „uděláme revoluci“, a raději ani nechtějí domýšlet, co všechno mohou uvést do chodu. Jinými slovy, teď teprve nastal ten pravý čas pro spisovatele, jenž ze všeho nejraději zamotává, komplikuje a dramatizuje.
A takový Simon R. Green je, to se zase musí nechat. Až má člověk chvílemi pocit, že jej to psaní někdy úplně pohlcuje (srovnejte si sedm kapitol „Rebelie“ oproti třinácti „Morituri“ na prakticky stejném prostoru). Limitován žánrovými kolejemi a základy, vztyčenými v prvním díle, pečlivě sleduje všechny čtyři základní dějové linie a diriguje je s přehledem sobě vlastním. Povstalce nechá úspěšně provést první partyzánskou akci, aby je po následující generální poradě mohl rozdělit podle jednotlivých zásadních úkolů, říšským klanům a císařovně Kamenné lvici přesně přiděluje odpovídající prostor pro politické manévrování, zrady a zločiny a kapitánu Mltchounovi a vyšetřovatelce Krustě pořád dál odpouští jejich profesní selhání. Do toho uvádí několik nových postav (Hokusova bývalého druha v boji Alexandra Cyklóna nebo čerstvě vyženěné protějšky obou mladších sourozenců z klanu Vltchinů) a také přiměřeně zesiluje signály nasvědčující vzrůstajícímu nebezpečí útoku jakýchsi neznámých nelidských ras. A úplně všem samozřejmě neustále ordinuje cestování mezi spoustou planet tam a zpátky, energetické pistole zvané disruptory připíná na potkání proklatě nízko, a když v nich po výstřelu dojde na chvíli energie, nechává promluvit i staré dobré meče. Bez slitování a bez skrupulí.
Prostě jako když architekt navrhne složitý komplex budov a pokojů a musí jej také následně uvést v funkční život. Ale jak už jsem zmiňoval, Green je v tomhle mistr. Navíc střídmě balancuje na pomezí drsné futuristické reality a svěžího a neškodícího humoru (přičemž se zároveň ostražitě vyhýbá tomu, aby čtenáře až přespříliš zavlekl jedním či druhým směrem), což jeho fantastickému světu v každém případě dodává ještě více uvěřitelnosti. Což ostatně může „Rebelii“ coby druhému dílu trilogie (tedy alespoň původně trilogie, neboť dnes už tomu tak díky dalším připisovaným dílům není) jenom a jenom prospět. Neboť prostřední pokračování to mělo vždycky o trošičku těžší (vzpomeňme třeba „Pána prstenů“) a nejinak tomu je i v tomto případě. Děj, který se v „Rebelii“ řeší, totiž vznikl v jiné knize a v jiné knize také skončí, čili by se mohlo zdát, že na žebříčku důležitosti stojí až úplně dole. Ovšem pochopitelně tomu tak není, byť některé momenty (na samotného Owena se zde třeba na úkor jiných hrdinů málem nedostane – autor si jej evidentně nechává až na konec) by tomu mohly napovídat.
Takže, abychom to nějak uzavřeli. „Morituri: Rebelie“ přináší další plnohodnotný koktejl pravé kosmicko – fantastické zábavy, namíchaný stejným profesionálem a ze stejných přísad jako v minulém případě. Pomyslná vizitka téhle knihy myslím nemůže být výstižnější a za sebe můžu jednoznačně prohlásit, že pokud bych snad na jí podobnou měl někdy v budoucnu narazit, zcela určitě bych upřímně zajásal a ihned si vyškrtal z nadcházejícího kalendářního měsíce všechno krom opravdu nezbytných aktivit, abych měl spoustu času na čtení.
„Morituri: Rebelie“ přináší další plnohodnotný koktejl pravé kosmicko – fantastické zábavy, namíchaný stejným profesionálem a ze stejných přísad jako v minulém případě.
8,5 / 10
Vydáno: 2005
Vydavatel: Wales
Simon R. Green: „MORITURI: REBELIE“
Překlad: Mirka Polová
Obálka: Arndt Drechsler
594 stran
ISBN 80-86939-03-0
Pořád jízda ve velkém stylu jako v prvním díle a přituhuje!
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.